Utbildning i Canva
Lär dig kombinera snygga bilder med text, bild och grafik i Canva. Det här är designverktyget för dig som snabbt och enkelt vill skapa ett snyggt material till företagets kanaler.
Hösten 2025 – BOKA NU!
Upptäck Canva – både för dig som är ny, rutinerad eller jobbar i team
Canva är designverktyget som gör det enkelt för alla att skapa snyggt och professionellt material till företagets sociala medier, presentationer, inbjudningar, mailutskick, webbplats mm. Det fungerar för allt där du behöver göra en layout med text, bild och grafik.
I Canva får du färdiga mallar men kan också skapa egna efter företagets grafiska profil. Där finns tusentals med bilder och grafiska element samt typsnitt och mockups redo att använda. Med flera AI-funktioner kan du snabbt göra om en design till fler format och med deras bakgrundsborttagning på bilder kan du enkelt skapa coola effekter. Du kan använda Canva både på dator och i mobilen, vilket gör det smidigt att skapa innehåll oavsett var du är.
Jag släpper nu en serie med utbildningar i Canva där det finns något både för dig som är nybörjare, mer van användare och dig som jobbar i team.
Lär dig mer om Canva
Vad är Canva och vem kan använda det?
Nytt i Canva 2025
Steg 1: Kom igång med Canva – för dig som vill ta första steget
Vill du börja använda Canva mer regelbundet men känner dig osäker? I den här utbildningen får du lära dig grunderna, från hur Canva är uppbyggt till hur du använder mallar, bilder och grafiska element som ingår i programmet. Du får även lära dig att skapa egna designer med bild och text samt ta del av enkla layout-tips för att få dina layouter att se mer professionella ut. Vi går också igenom hur du sparar och delar ditt material. Du får testa att skapa själv och får stöd längs vägen. Passar dig som är ny i Canva eller vill bli tryggare i att använda det i jobbet.
För vem? Öppen för alla – nybörjare, egenföretagare, administratörer, kommunikatörer.
Plats: På Odds kontor i Idéverkstan
När: Fredag 29 aug eller 31 okt kl. 07.30–10.00
Mål: Lära sig grunderna, komma igång med Canva.
Utrustning: Egen laptop med Canva Pro. Finns en 30 dgr provlicens om du inte har Canva Pro idag.
Pris: 1.250 kr exkl. moms per person
Kaffe/te och fralla serveras.
Steg 2: Jobba smartare i Canva – för dig som vill bli mer professionell och effektiv
Du har kommit igång med Canva och skapar innehåll, men vill nu bli mer effektiv och professionell. I den här utbildningen får du lära dig hur du bygger upp en egen varumärkesprofil med färger, typsnitt och logotyper samt hur du skapar mallar som sparar tid och hur du organiserar ditt material på ett sätt som gör det lätt att hitta. Vi går också igenom grunderna för att göra en snygg företagspresentation med Canvas presentationsfunktion. Du får tid att testa själv och stöd längs vägen samt roliga tips på hur du kan vidareutveckla din design. Passar dig som använder Canva regelbundet och vill jobba mer konsekvent och strategiskt. Finns tid och en önskan kan vi även testa lätt animering av grafik.
För vem? För dig som redan kan grunderna i Canva
Plats: På Odds kontor i Idéverkstan
När: Fredag 19 sept eller 14 nov kl. 07.30–10.00
Mål: Varumärkespaket, mallar, effektivisering och skapa en presentation
Utrustning: Egen laptop med Canva Pro, gärna förberett material att arbeta med för presentationen
Pris: 1.250 kr exkl. moms per person
Kaffe/te och fralla serveras.
Team – för er som samarbetar i Canva
Jobbar ni flera personer tillsammans i Canva? Då är det här utbildningen för er. Här får ni lära er hur ni samarbetar smidigt i Canva utan att tappa kontroll över varumärket eller strukturen. Vi går igenom hur ni sätter upp en gemensam mappstruktur, skapar mallar som andra kan använda och hur ni kan hantera roller och rättigheter i ert team. Vi visar hur ni kan dela material, kommentera och arbeta i samma filer på ett effektivt sätt. Innehållet anpassas efter era behov och vi utgår gärna från ert befintliga material.
För vem? För team som arbetar tillsammans i Canva
Plats: På Odds kontor, hos er (resa och logi kan tillkomma) eller via Teams
När: Enligt överenskommelse – anmäl intresse till mail@ninamoller.se
Mål: Skapa struktur, effektivt samarbete, konsekvent varumärkesanvändning
Utrustning: Dator med Canva Pro + Team-licens
Pris: Begär offert, mail@ninamoller.se
Vanliga frågor

Perfekt att jag kan göra material till alla kanaler i samma program. Både till webben, sociala medier, presentationer och tryck, utan att behöva lära mig InDesign eller Power Point.
Jag trodde det skulle vara krångligt, men Nina gjorde det lätt att förstå. Nu gör jag alla våra Instagram-inlägg själv
Bästa utbildningen! Nu vet jag hur jag ska jobba och fick mängder med bra layout-tips

Hej där
Det är jag som håller i kurserna. Jag heter Nina Möller och har arbetat med varumärkesbyggande kommunikation och marknadsföring sedan 2003. Jag har en gedigen erfarenhet av att hjälpa företag med allt från helhetstänket till de små men ack så viktiga detaljerna. För mig är det viktigt att alla deltagare hänger med och jag förklarar så alla förstår, oavsett om du är nybörjare eller har arbetat med marknadsföring i flera år.

Citat från deltagare genom åren
”Bra, välstrukturerad föreläsning med bra tempo”
”Väldigt informativt och lärorikt föredrag”
”Nina Möller är en mycket kompetent, generös, lyhörd och inspirerande person som skapar god stämning. ”
”Innehållsrikt, snyggt och proffsigt”
”Nina är en föreläsare med stor grad av kompetens och aldrig sinande tålamod”
”Väldigt bred utbildning och jag fick massor av bra input”
”Jag har fått många nya idéer på hur vi kan jobba”
”Trevlig föreläsning med enkelt och konkret innehåll”
”Mycket matnyttigt”
”Nu förstår jag bättre vilka vägar och kanaler som finns. Hur jag själv nås som kund och hur jag når mina egna kunder. Hur jag fungerar och hur jag tror att mina kunder fungerar.”
”Bra föreläsare. Tydlig. Konkret. Besvarade frågor på ett utmärkt sätt.”
”Bra med övergripande kunskap inom detta breda, aktuella område”
”Bra tempo, Innehållsmättat. En uppföljningskurs, tack”
”Mycket trevlig och informativ föreläsning. Bra arbetsmaterial. Nu återstår ”bara” att praktisera”
”Jag har fått konkreta verktyg”
”Nina lyckades verkligen förmedla sin kunskap om sociala medier på ett pedagogiskt och roligt sätt! Det satte igång tankeverksamheten och gav inspiration till att bli vassare i sin kommunikation. Tack igen!”
Rebecka Wikström, Länsstyrelsen i Kronobergs län
“Nina!: Lyhörd, intressant, kunnig & ödmjuk. I like! Inser att jag visste mindre om sociala medier än jag tidigare trott. Jag kan definitivt rekommendera dig & denna kurs till andra bolag. Vill jobba mer ihop framöver!” Carolina Seybold, Kommunikatör på Familjebostäder i Göteborg AB
”Mycket trevlig och innehållsrik förmiddag. Enkelt och kortfattat, lätt följa med. Föreläsningen motsvarade absolut mina förväntningar! Många nya tips och idéer inom sociala medier. Fått nya tankesätt och mycket inspiration! Tack för en trevlig och inspirerande förmiddag! 5 st stjärnor”
Administratör – Lagerqvist Bygg AB
”Så himla bra tips! Vill ha mer! Inser att det också finns så mycket mer att lära. En bra inblick i alla delar och väldigt sugen på att fördjupa sig i alla.”
Linda Himsel, Linda Himsel Photography
”Väldigt bra med alla konkreta exempel. Nina, du fångade och fick all min uppmärksamhet under 3 timmar. Tack för en mycket inspirerande och givande föreläsning.”
Caroline Stenfelt, Möteslabbet
”Bra, tydligt och trevligt! Kommer gärna tillbaka”
Susanne, Marknads koordinator – Kosta Boda Art Hotel
”Enkelt tydligt och i klarspråk. En hel del tips som jag kommer kunna använda direkt!”
Robban, Ägare – Robban Agency
Jag samarbetade med Trygghetsrådet under många år fram till pandemin, då pausades all utbildning. Jag höll då i spåret om marknadsföring på deras starta eget kurs. Så fem gånger per år höll jag kurser för deras deltagare.
”Tack för din intressanta föreläsning på Trygghetsrådet i Växjö! Det syntes att du tycker om och kan det du håller på med och du hade mycket att bidra med till oss blivande företagare.”
Bokningsförfrågan
Bokningsvillkor
Bokningen är bindande men då antalet platser är begränsade är platsen din först när vi skickat en bekräftelse på din bokning. Därefter skickas också fakturan. Utbildningen faktureras av Odd Kommunikation AB (org.nr 556836-7931) via Fortnox Finans med 20 dagars betalvillkor.
Kursavgiften återbetalas inte vid förhinder, men du har möjlighet att överlåta din plats till en kollega eller annan person. Meddela oss i så fall namn och kontaktuppgifter till den som tar över platsen. Skulle utbildningen behöva ställas in av oss erbjuds alternativa datum.
Genom att boka en plats godkänner du att vi får skicka praktisk information om utbildningen via e-post. Du blir även prenumerant på mitt mailutskick, där du får tips inom varumärke och marknadsföring och andra kommande utbildningar. Du kan när som helst avsluta prenumerationen.
Har du frågor är du alltid välkommen att höra av dig till mig, Nina Möller på mail@ninamoller.se. Hoppas vi ses i höst!

































