Instagram 2024 – vad fungerar bäst?
Nyligen släpptes en rapport från planeringsverktyget Metricool. I rapporten jämförs årets utveckling på Instagram med föregående år. Vi får ta del av trender och mönster som de ser i sina användares konton. Runt 400.000 professionella och globala konton har analyserats. Nedan kommer en sammanfattning av deras insikter. Vill du veta mer rekommenderar jag att ladda ner rapporten på deras webbplats, länk längre ner.
Stories (händelser) är det mest använda formatet
Nästan 72 % använder främst Stories av de konton som analyserades. Därefter kom vanliga bildinlägg i flödet på strax över 11 %, Reels på 11 % och därefter karusellinlägg på strax under 6 % och sist video publicerad via vanliga flödet (kallas egentligen också för Reels men jag säger video så du vet skillnaden).
Varför är Stories så populärt?
Då Stories bara varar i 24 timmar skapar de en känsla av FOMO (Fear Of Missing Out), vilket gör att man vill vara med innan de försvinner. De bidrar till att bygga följarlojalitet genom att skapa en känsla av närhet och vardaglig gemenskap. Stories möjliggör också spontant innehåll som kräver minimalt med redigering. Dessutom kan välgjorda Stories effektivt leda användare till din webbplats, blogg, onlinebutik eller Instagramprofil. Det är lätt att engagera genom olika dekaler där publiken kan ställa frågor, rösta och klicka på länkar.
Reels är bäst för räckvidd
Rapporten visar att alla typer av konton utom de allra största (+50.000 följare) ökade sin räckvidd bäst med hjälp av Reels. Efter Reels kom karusellinlägg och därefter vanliga bildinlägg, sen video i flödet och sist Stories. Hur kommer det sig då att Stories inte får lika bra räckvidd? Ett svar på det kan vara att Reels kan visas i “Utforska”-sektionen och på så vis öka synligheten för personer som inte följer dig, till skillnad från Stories. Sen vet vi att Instagram gärna lyfter Reels i vanliga flödet för icke följare också vilket hjälper till med räckvidden.
Metricool rekommenderar att du postar dina videos som Reels och lägger dem i Reels flödet men bockar i att de ska läggas i vanliga flödet också. Kom ihåg att göra en unik och snygg omslagsbild till dem som passar in i flödet.
Deras tips för en bra omslagsbild:
- Använd en bra hook för att få användaren att klicka på din Reel, gärna en rubrik som ger en kort sammanfattning av innehållet.
- Välj en miniatyrbild som tydligt förmedlar videons ämne.
- Tänk på de olika storlekarna för Reelsflödet och vanliga flödet.
- Kom ihåg ert varumärke, Reelen ska kännas som en del av flödet.
Karusellinlägg ger bäst engagemang
Med engagemang menas klick, kommentarer, likes och delningar. För karusellinlägg låg engagemanget på runt 10 % följt av bildinlägg på strax över 7 %, video i flödet på strax under 7 % och sist Reels på strax över 6 %.
Vad gör oss mer engagerade i en karusell?
En viktig del av karusellinlägg är förmågan att berätta en historia, med upp till 20 bilder i den senaste uppdateringen. Detta ger möjlighet att skapa varierat innehåll som produktexempel, tutorials, listor, tips och mycket mer. Möjligheten att kombinera bilder och videor i samma inlägg är lockande för varumärken och engagerande för användare. Överraskningsmomentet uppmuntrar dessutom användare att svepa igenom varje del.
Metricool uppmuntrar till att ha en bra första sida i karusellen som drar till sig uppmärksamhet. Gärna stor och tydlig text som berättar vad publiken får om de kollar igenom den. Även andra sidan i karusellen är viktig då Instagram kan visa den som första bild lite senare och på så vis ge extra liv till inlägget igen. Sen så klart en bra avslutande bild med en call-to-action som uppmuntrar följaren att göra något. Det kan vara att prenumerera på ett nyhetsbrev, uppmuntra till kommentarer eller ta kontakt på något vis.
Största skillnaderna mellan 2023 och 2024
Räckvidden har minskat drastiskt i alla formaten. Engagemanget är däremot kvar på samma nivåer generellt. Videos som läggs i vanliga flödet har ökat rejält men de får ännu inte samma engagemang som vanliga bildinlägg och karuseller.
Alla konton publicerade i snitt fler inlägg per vecka i år jämfört med förra året men ändå har engagemanget inte ökat. De små och medelstora konton som analyserades publicerade i år 3-5 inlägg i veckan och de allra största (+50.000 följare) la ut ca 9 inlägg i veckan.
Är du nyfiken på Metricool? Kolla in deras planeringsverktyg för sociala medier här. Du hittar deras rapport här.
Vilka format kommer du att satsa på?
Med ovan insikter, vad tar du med dig? För min egen del var det inga stora nyheter. Möjligen att Stories så överlägset är det mest använda formatet för så har det inte varit i Sverige på senare år. Att Reels ger bäst räckvidd och karuseller bäst engagemang hade jag nog gissat men ändå bra att få se statistik på hur det globalt ser ut. Inom kort kommer Svenskarna och Internet med en rapport och då får vi siffror som enbart gäller Sverige att jämföra med. Det ska bli intressant.
I övrigt tycker jag att rapporten styrker vikten av att variera typen av inlägg. Använd alla Instagrams olika format under en vecka för bästa räckvidd och engagemang.