Skip to main content

Månadscheck – boka månadsmöten med dig själv och få koll på läget

Uppföljning är alltid viktigt oavsett vad du gör. Om du är anställd eller driver eget spelar ingen roll. Det är när vi följer upp och reflekterar som vi kan lära oss och göra ännu bättre framåt. Och det behöver inte vara en djupgående analys, det kan vara 5-10 minuter till en god kopp kaffe och bara se tillbaka och skriva ner några tankar. Det bästa är när du i förväg skrivit upp punkter du ska följa upp och kör samma race varje månad. När du gjort detta under ett år kan du sen utvärdera om det är något i din checklista du bör justera.

Jag har nu bokat in mina uppföljningar i kalendern för resten av året och skrivit ner vilka punkter jag ska följa upp vid varje tillfälle. Jag har en plats klar där jag skriver alla mina reflektioner och svarar på dessa punkter. Till detta använder jag Evernote men du kan använda vilken tjänst du önskar eller skriva i en anteckningsbok om du föredrar det. Det viktiga är att allt är förberett så du bara “gör” när det är dags.

Vad ska jag stämma av?

En månadscheck blir som ett mellanting av en årsavstämning och en veckoplanering. Den ska vara något övergripande men ändå med konkreta inslag. Här gäller det att hitta punkter som är viktiga för dig och anpassa din checklista efter det. Du ska se över hur föregående månad var och sätta tonen och agendan för den kommande.

Nedan är de punkter som jag själv ser över varje månad.

  • Fyll i föregående månads businesslog – Kort om vad som har hänt och som kan vara bra att komma ihåg i framtiden.
  • Vad tar jag med mig från föregående månad? – Välj en lärdom och ta med den till nästa månad.
  • Vad kan jag göra den kommande månaden för att underlätta för de kommande två därefter? – Kan vara rutiner som dokumenteras, saker som förenklas eller delegeras.
  • Vad ska jag åstadkomma under den kommande månaden? – Håll det realistiskt, hellre färre saker som du lyckas genomföra än för många.
  • Vad behöver jag prioritera för att lyckas med det? – Gör to-do lista för alla delar som behöver göras och delegera det som går och planera in resterande i kalendern.
  • Vilka möten behöver jag planera in? – Med teamet, mitt nätverk, för mig själv eller familjen.
  • Sätt ett ledord för den kommande månaden – Hur ska nästa månad kännas?

Vill du kan du lägga till en KPI-lista, dvs tal du vill mäta. Det kan vara siffror från statistik i sociala medier, för maillistan/webbplatsen eller säljsiffror, kostnader, intäkter mm. En kort och enkel tabell där du fyller i föregående månads siffror. Men blir det för avancerat, vänta med detta och lägg till det i nästa steg.

Kort och enkelt om KPI – vad det är och hur du kan använda det  (Inlägg jag skrivit i Odds blogg)
Excellmall för statistik  (Här kan du ladda ner en enkel Excellmall för att fylla i statistik för sociala medier, mailutskick och webbplats mm)

Så här kommer du igång

  1. Boka in mötena med dig själv i din kalender året ut.
  2. Tänk gärna ut var du ska vara när du gör detta, något café du velat besöka eller kanske bara hemma i en mysig hörna.
  3. Definiera din checklista du ska stämma av vid varje tillfälle.
  4. Ha klart för dig var du ska anteckna allt du kommer fram till.
  5. Håll det enkelt! Både du och jag vet att när dagen kommer och detta ska göras kommer det att finnas moment runt om som stör och pockar på uppmärksamheten. Gör det inte för avancerat och se till att det blir en trevlig stund. Kanske till och med på en plats som gör att du kan längta dit.

Lycka till och hör gärna av dig via Instagram eller LinkedIn och berätta hur det går.