Stärk varumärket och håll er top of mind med mailutskick
Mailutskick är ett av de mest kraftfulla verktygen för att stärka varumärket och hålla er top of mind. En väl genomtänkt plan hjälper inte bara till att skapa långsiktiga relationer, utan också till att maximera möjligheterna för försäljning och kundlojalitet. Här kommer tips på hur du kan planera och genomföra mailutskick som verkligen når fram.
Varför är mailutskick så effektivt?
Det finns ingen kanal som når så nära inpå en person som ett mail. Medan sociala medier påverkas av algoritmer som filtrerar bort inlägg, hamnar mailen direkt i mottagarens inkorg. De stannar kvar där tills mottagaren aktivt agerar på dem. Dessutom är det ni som äger maillistan, ingen plattform kan ta den ifrån er. Detta gör mailutskick till ett av de mest direkta och kontrollerade sätten att kommunicera med era målgrupper. Sen kan de ibland hamna i ett spamfilter men är de korrekt uppsatta med en domän och mailadress som inte är svartlistad på något sätt så kommer de fram.
Bygg relationer och håll kontakten
För företag som inte har daglig kontakt med sina kunder är mailutskick ett utmärkt sätt att hålla sig ”top of mind”. Genom att regelbundet påminna om att ni finns, vad ni erbjuder och ge tips och inspiration, minskar risken att kunderna vänder sig någon annanstans. En nöjd kund som känner sig uppmärksammad är ofta lojal och kan även rekommendera er till andra.
Mailutskick är också ett bra verktyg för att driva trafik till webbplatsen, till exempel genom att dela bloggartiklar eller erbjudanden. Att rikta sig till befintliga kunder kan vara en guldgruva för merförsäljning. Många företag fokuserar på att hitta nya kunder, men de som redan har köpt från er är ofta mer benägna att köpa igen, särskilt om de har haft en positiv upplevelse. Här är det viktigt att tänka på paketering och värde snarare än rabatter.
Tänk dock på att huvudfokus inte bör ligga på direktsälj, erbjud främst mervärde som tips, inspiration och inblickar bakom kulisserna. Det skapar en känsla av att mottagaren får något tillbaka varje gång de öppnar era mail, inte bara känslan av att de ska köpa något. Fundera på vilken känsla du vill att ert mailutskick ska ge efter någon läst det.
Planera era utskick
En tydlig plan är avgörande för att lyckas med utskicken. Fundera över:
- Syftet
Vad vill ni uppnå med utskicken i det stora hela? Öka trafiken till webbplatsen? Skapa merförsäljning? Hålla publiken ljummen inför något ni vill sälja längre fram? Utbilda kunderna inom något ämne eller en produkt? - Målgruppen
Vilka ska få utskicket? Se till att listorna med alla mottagare är uppdaterade och anpassade för att skicka rätt budskap till rätt personer. - Innehållet
Vad är mest relevant för mottagarna? Vad vill de veta mer om och vad vill ni att de ska förknippa med er? Gör teman på innehåll, precis som med sociala medier, och specificera olika exempel på utskick under dessa teman. - Hur ofta?
Genom att hålla ambitionen på en rimlig nivå kan du säkerställa att planen fungerar i vardagen. Om du kan skapa ett värdefullt utskick varje månad är det så klart det optimala men fyra genomtänkta utskick om året är bättre än ett i månaden som sedan blir för krävande att upprätthålla. Så hitta en hållbar nivå för just er. Driver du ett personligt varumärke kan du skicka oftare, gärna en gång i veckan eller varannan vecka.
Därefter skapar du ett årshjul där du markerar viktiga datum och kampanjer. Fyll sedan på med när era utskick ska gå iväg.
Se till så de öppnar
Vi vill så klart att så många som möjligt ska ta del av innehållet i våra utskick. Om du driver en e-handel eller ett större mer säljfokuserat företag brukar man säga att 20-25 % i öppningsfrekvens är bra. Har du ett mindre företag eller en mer personlig approach är 50-60 % en bra nivå du vill nå upp till. Har du högre öppningsfrekvens än 60 % kan jag bara gratulera, då gör du något riktigt bra och det är bara att fortsätta på den banan. Här är några tips för att öka öppningsfrekvensen:
- Vem är avsändaren?
Använd en personlig avsändare istället för en generisk som ”info@foretaget.se”. Mottagare är mer benägna att öppna mail som känns personliga och inbjudande. Ska ni skriva jag eller vi? Det beror lite på budskapet och syftet med utskicket. Våga låt vd:n eller en anställd vara avsändaren så budskapet känns mer personligt. - Skapa en lockande ämnesrad
Ämnesraden är ofta det första som avgör om mailet öppnas eller inte. Håll den kort och intressant och undvik ord som ”nyhetsbrev” och ”erbjudande”. När det gäller längden ger ofta programvaran tips på när den är för kort eller för lång, ta vara på de tipsen. - Testa och optimera
Skicka ett testmail till dig själv och kolla hur det ser ut både i datorn och mobilen. Säkerställ att alla länkar fungerar och att layouten ser bra ut.
Layout och design – hur viktigt är det?
Utseendet på utskicken är avgörande för att skapa ett professionellt och inbjudande intryck. En tydlig och snygg design gör inte bara att innehållet blir mer lättläst, utan stärker också ert varumärke genom att hålla en konsekvent visuell stil. Använd grafiska profilen för att skapa igenkänning och försök att hålla en balans mellan text och bilder. Det gäller att inte överdesigna mailet heller då det kan ge en för ”reklamig” känsla. Håll det enkelt! Inte för mycket färg, rutor och krångliga sektioner. Designen ska fungera lika bra på mobil som på dator, då många öppnar sina mail i mobilen.
Driver du ett personligt varumärke rekommenderar vi minimal design, hellre att mailet mer ser ut som ett vanligt mail men lätta upp med stycken, markerad text och emojis.
Summering: Skapa långsiktig framgång med mailutskick
Mailutskick är en kraftfull kanal för er som vill bygga långsiktiga kundrelationer och stärka varumärket. Genom att kontinuerligt fylla på er maillista och noggrant planera och skapa värdefulla mailutskick kan du säkerställa att ni alltid är närvarande i kundernas medvetande. Fokusera på mervärde och glöm inte att testa olika strategier för att optimera öppningsfrekvensen. Mailutskick är en viktig kanal för alla verksamheter idag och även om den funnits länge så ser den ut att vara här för att stanna.