Skip to main content

Tänk större än sociala medier och få en bättre innehållsstrategi

Idag vill jag dela med mig av ett tips när det kommer till att skapa innehåll i era kanaler. Jag märker att det lätt blir en något sned fördelning när det gäller vilka kanaler man fokuserar på. Sociala medier skulle jag säga är en sådan kanal som ibland får lite för mycket fokus i jämförelse med andra som kanske egentligen skulle kunna ge bättre effekt. Då menar jag inte att du INTE ska använda sociala medier. Att det är en viktig kanal kan vi nog alla hålla med om. Men den är bara en del i det stora hela när det gäller marknadsföring.

Jag förstår att sociala medier får mycket uppmärksamhet. Där erbjuds ni ett fantastiskt sätt att nå ut, visa att ni finns, bygga relationer och på lång sikt bygga varumärke. Men sociala medier är, generellt sett, långt ifrån den bästa säljkanalen. Så när du ska skapa innehåll vill jag att du ska tänka större än sociala medier. Mitt råd är att skapa innehåll för den största kanalen först och främst, nämligen webbplatsen. Det är där majoriteten av oss säljer genom att antingen sälja produkter direkt eller dra in intresseanmälningar/leads. Därför är mitt råd att lägga mer fokus där och skapa ett större och mer grundläggande innehåll för att sedan distribuera ut det genom kanaler som sociala medier, mailutskick, poddar osv. Webben är den centrala kanalen som ni själva äger, sen har ni mängder med kanaler runt om du kan använda för att dra trafik dit och bygga relationer och varumärke.

Så hur kan du skapa ditt innehåll på ett smart sätt med tanke på ovan?

Jo genom att först och främst skapa en typ av större innehåll som du sen bryter ner till mindre innehållsdelar. Det större är vanligtvis en artikel till webben men skulle också kunna vara en video eller en podd men gör du de två sistnämnda skulle jag ändå rekommendera att göra en skriven artikel av dem. Så börja med artikeln och få bra innehåll till webben som sökmotorerna kan gotta sig i. Dessutom hålls webben uppdaterad, ni får fram er expertis och besökarna lär sig något. WIN-WIN!

Bryt sedan ner detta till mindre delar. En del blir till ett mailutskick (med länk till webben som drar trafik dit), en del blir 1-3 inlägg på Instagram, en del blir ett inlägg på LinkedIn och en del kanske blir en video till Reels eller TikTok. Kanske finns där en snygg bild som också kan läggas på Pinterest?

Genom att jobba så här får ni ett helt annat och större fokus som kan ge bättre effekt för verksamheten. Denna typen av innehåll kan vi inte skapa varje dag däremot. Så mellan dessa kan du fylla ut med mer lättsamt innehåll på sociala medier för att bygga relationer. Det vill säga låt dem hänga med bakom kulisserna med vardagliga saker. Visa teamet, lokalen, produkter i ett sammanhang, referenser mm.

Tycker du det är svårt att komma på idéer vad du ska skriva om?

Jag vet att många tycker detta är en ständig kamp. Så jag har samlat alla mina idéer kring vad du kan skriva om i en enda produkt. Över 200 idéer för dig som sköter ett företags kanaler och ständigt behöver fylla på med innehåll. Jag ger även tips på vilket sätt idéerna kan implementeras och i vilken kanal de passar bäst. Den här produkten är lite hemlig ännu Just nu är den på tryckeriet och du, som prenumererar här, kommer bli först med att veta när den släpps Längtar såå efter att få visa dig den!

Det går redan nu att få en glimt på @somekort.se