Skip to main content

Utöka ditt nätverk utan att skriva egna inlägg på sociala medier

Att skapa egna inlägg på sociala medier kan sitta långt inne ibland. Det tar emot, tiden finns inte, innehållet kommer inte naturligt osv. Då finns det ett knep att ta till som, utan egna inlägg, kan hjälpa dig att få räckvidd och utöka ditt nätverk. Även om du har rutin på att skapa inlägg är detta ett bra komplement för att få ut ännu mer av din närvaro på kanalen. Knepet är något så enkelt som att skriva en kommentar på någon annans inlägg. Genom att göra detta kontinuerligt syns du för fler, kommer få fler besök till din profil och har möjlighet att utöka ditt nätverk. Detta fungerar bra på både Instagram och LinkedIn.

Räcker det med en vanlig kommentar?

Se kommentarerna som “mini”-inlägg. Svara med eftertanke och tänk på alla personer som kommer att se detta. Hur kan du ge ett bra svar och samtidigt bjuda på mer av din expertis? Utan att det blir för säljigt.

För bästa effekt behöver du tänka på ett par saker.

  • Skriv inte bara “Bra jobbat!” eller “Grattis till nya tjänsten”… se till att skriva minst 1-2 meningar. Emojis är ok men använd dem med måtta.
  • Se till att det du skriver ger ett värde, inte bara till den som skrivit inlägget utan även andra som läser det.
  • Svara omgående om någon svarar på din kommentar
  • Berätta gärna om erfarenheter men inget direktsälj, det måste kännas genuint.
  • Bjud på kunskap, gärna sådant man annars måste betala för att få hos dig.
  • Kommentera när inlägget är så nytt som möjligt för bästa exponering, både för den som skrivit inlägget och de som ser det sen efteråt.
  • Tagga gärna namnet på den vars inlägg du kommenterar så ökar chanserna att de ser dig och svarar tillbaka.

Kvalitet över kvantitet
Din insats för att skriva en kommentar är inte i närheten av att komma på egna bra och strategiska inlägg.  Varje kommentar är med andra ord en enklare väg till att få mer spridning. Kom däremot ihåg att det inte är kvantiteten som avgör utan kvaliteten. Precis som med inlägg, hellre färre och bra kvalitet. Börja med en kommentar om dagen. Utöka gärna till 2-3 kommentarer om dagen. Du kommer lära känna många fler människor, bli mer social och lära dig kanalen bättre.

Bra att tänka på för LinkedIn
För att ytterligare öka chanserna till mer profilbesök, främst på LinkedIn, bör du se över din titel. Den syns när du kommenterar och är den som, tillsammans med din bild, kommer hjälpa dig att sprida vem du är, vad du gör och ge ett bra intryck. Om du är ny på LinkedIn är ett tips att kolla in vad andra skriver i sina titlar. Förstår du vad de gör och kan hjälpa dig med?

Så jag behöver inte skriva egna inlägg?

Detta knep är med i det tredje steget i min 4-stegs-metod för att Bli säker och synlig på sociala medier. Det sista steget av dessa fyra handlar om att skapa egna inlägg. Men innan vi kommer dit är det viktigt att lära känna kanalen och se hur andra använder den. Har du perioder då det är mycket på agendan är det bättre att du iallafall hänger på kanalen och är social än att inte göra något. Att skapa egna inlägg är inte allt, inte till att börja med iallafall. Först måste du hitta nyttan för din egen del för att sen bli mer aktiv och därefter kommer steget att börja göra inlägg.

Så självklart behöver du göra egna inlägg men inte som nybörjare och inte när du har för mycket att göra. Men med tiden när du blir varmare i kläderna och hittar det roliga med sociala medier så är jag övertygad om att du kommer vilja göra egna inlägg. Jag kan hjälpa dig att komma igång och då är egna inlägg inte det första vi ger oss på. Strategin med kommentarer är ett perfekt sätt att börja.

Rådgivning

Behöver du hjälp med att lära dig en kanal erbjuder jag rådgivning och inom kort en kurs för hur du blir mer säker och synlig på sociala medier. Skicka ett DM på Instagram/LinkedIn eller maila mig på mail@ninamoller.se. Låt oss ta en första avstämning utan kostnad. Känns det bra bokar vi ett eller flera tillfällen och lägger upp en plan som är anpassad för just dig.