Skip to main content

Nina Möller

Genom rådgivning och utbildning kan jag stötta och hjälpa dig så du kan glänsa i ditt arbete med att få företagets och ditt egna varumärke att växa.

För dig som önskar hjälp att få allt inom webb, profil och tryck gjort finns jag och mitt team på byrån Odd redo.

Annonsera på Instagram – marknadsföra inlägg eller skapa kampanj via Ads Manager?

Jag får ofta frågor kring annonsering på sociala medier. Antingen har man provat men inte fått bra resultat eller så är man bara nyfiken och vill veta mer. Det många inte vet är att det finns två möjligheter att göra annonser på Instagram och Facebook (även LinkedIn). Du har säkert sett och kanske även testat att marknadsföra eller sponsra ett inlägg du gjort i flödet. Under varje bild, om du går in på ett inlägg i appen finns en blå knapp som säger Marknadsför inlägg. Detta är det ena sättet. Sen finns det ett verktyg Meta erbjuder som heter Ads Manager. Precis som namnet säger så kan du där hantera alla annonser. Du kan hantera de du marknadsfört i flödet men du kan också skapa separata kampanjer. Men vad är då skillnaden på att marknadsföra ett inlägg i flödet och att göra en kampanj via Ads Manager? 

Att marknadsföra ett inlägg direkt i flödet

När du väljer att marknadsföra ett inlägg direkt från flödet på exempelvis Instagram är processen relativt enkel och användarvänlig.

Här är några nyckelfunktioner och fördelar:

  • Snabbt och enkelt
    Med bara några få klick kan du marknadsföra ett inlägg till en bredare publik utan att behöva lämna Instagramappen.
  • Syftet
    Du får tre snabba val för vad du vill att andra ska göra när de ser annonsen. Besöka profilen, besöka webbplatsen eller skicka ett meddelande.
  • Målgrupp
    Instagram erbjuder möjligheten att välja målgrupper baserat på intressen, ålder och geografisk plats alternativt att de hittar personer som liknar befintliga följare.
  • Budget
    Du kan enkelt ställa in budget och se en uppskattning av hur många personer som kommer att nås av annonsen. Vill du få mer räckvidd kan 50 kr per dag räcka, vill du sälja eller få dem att göra något mer aktivt bör du lägga 100-150 kr per dag. Antalet dagar bör minst vara 5-7 så algoritmen hinner hitta rätt personer för innehållet.
  • Statistik
    Instagram ger insikter om hur många som nåtts och om de gillat, klickat, besökt profilen, sparat eller kommenterat.

Bra att tänka på:

  • Vänta en dag
    Låt inlägget få finnas ett tag och samla på sig likes, kommentarer och ge dig själv möjligheten att se om detta är ett uppskattat inlägg. Marknadsför bara inlägg som följarna gillar, det ger ett betyg på om innehållet är värt att lägga pengar på.
  • Varför?
    Marknadsför inte bara för att utan tänk igenom när ni ska lägga extra pengar på innehåll. Gör en plan för det.
  • Räckvidd och bygga varumärke
    Mitt råd är att använda detta sätt att annonsera när du vill att innehållet ska nå fler personer och ni önskar fler följare. Vill du direkt sälja är inte flödet den bästa platsen. Här vill du bygga relationer och varumärke. För direkt sälj rekommenderar jag att göra en mer planerad kampanj via Ads Manager.

Skapa en kampanj via Ads Manager

Ads Manager är en separat app eller webbplats skapad av Meta. Att använda Ads Manager ger dig allt du läst om ovan men med betydligt fler möjligheter och fler funktioner. En av de största skillnaderna är att annonsen inte syns i ert flöde utan det syns bara för den målgrupp du väljer. På så vis kan du skapa mer säljande och nischade kampanjer utan att störa ert relationsbyggande innehåll på Instagramkontot.

Här är några nyckelfunktioner och fördelar:

  • Fler val
    Med Ads Manager har du tillgång till mer avancerade målgruppsalternativ, inklusive anpassade målgrupper baserade på data utanför kanalen. Du har möjlighet att välja på fler platser inom kanalen där kampanjen ska synas och kan anpassa både text, bild och video för varje plats. Exempelvis kan du göra en video till Reels men ha en fast bild till flödet. Du kan ha stående bilder till händelser och kvadratiska till flödet. Du kan lägga en länk i texten om kampanjen ska synas på Facebook och ta bort länken i texten på Instagram där man ändå inte kan trycka på den. Dessutom kan du utföra A/B-tester för att se vilka kreativa element som fungerar bäst.
  • Anpassad knapp
    Via Ads Manager får du en knapp med fler val kring vad som ska stå på den. Exempelvis köp nu, läs mer, ladda ner, ansök nu, kontakta oss mm.
  • Optimering och målsättning
    Ads Manager ger dig möjlighet att optimera kampanjen för olika målsättningar, såsom trafik, konverteringar, appinstallationer eller varumärkeskännedom.
  • Avancerad analys
    Med Ads Manager kan du dra nytta av djupare insikter och analysverktyg för att förstå kampanjens effekt och resultat.

Sammanfattning

Skillnaden mellan att marknadsföra ett inlägg direkt från flödet på Instagram och att skapa en kampanj via Ads Manager ligger i graden av kontroll, flexibilitet och avancerade funktioner som erbjuds. Om du vill ha en snabb lösning och mer vill få räckvidd och nya följare, dvs nå människor utanför er följarskara, kan marknadsföring via flödet vara ett bra alternativ. Den stora nackdelen då är om det blir för säljigt i flödet. Fokusera på inlägg med tips och inspiration och välj det som befintliga följare uppskattar mest. Då är sannolikheten att att nya personer också uppskattar innehållet.

När du mer strategiskt tar fram erbjudanden och kampanjer är rådet att använda Ads Manager så du kan anpassa mer, få bättre statistik och kan rikta kampanjerna till en mer nischad målgrupp.