Skip to main content

Hur ska ni synas och nå ut i höst? Planera höstens aktiviteter

Augusti är här och vi har hösten framför oss, ett ypperligt tillfälle för att se över våra aktiviteter. Här kommer 10 steg att checka av när du ska planera era aktiviteter i höst. Effektivt och fokuserat!

Checklista för höstens marknadsplanering

1. Vad är företagets mål?

Innan du börjar planera måste du veta vad företaget har för mål och vad din roll är i det. Vad förväntas du uppnå? Är det att få större räckvidd, sälja mer av en viss tjänst eller produkt, öka varumärkeskännedomen, generera fler leads eller stärka kundlojaliteten? Definiera det stora och övergripande målet så du vet vad du jobbar mot.

Fundera sedan igenom vilka aktiviteter som kan göras för att uppnå detta. Om du är ensam i ditt jobb kan det här vara bra att ta in kollega eller en utomstående för att bolla idéer. Välj personer som kan ämnet och gärna specialister inom de olika kanalerna ni funderar på att använda. Vad kan man hitta på för att åstadkomma det ni önskar?

2. Utvärdera tidigare insatser

Titta tillbaka på vad som fungerade bra (eller mindre bra) under våren och sommaren. Analysera resultaten för att undvika att upprepa misstag och för att bygga vidare på framgångsrika strategier.

3. Vilka kanaler?

Vilka är era huvudkanaler som ni ska fokusera på? Bestäm er för tre, max fyra. Exempelvis webbplatsen, Instagram, LinkedIn och mailutskick. Vilka har huvudansvaret för dessa? Är det du så kör på, är det någon mer du behöver involvera så skriv ner även det. Kanske vd:n och säljarnas LinkedInprofiler ska vara med i planen? Är du egenföretagare är det din egna yrkesprofil du ska fokusera på.

Fundera gärna även på om någon kanal behöver en makeover. Är där några texter eller bilder som behöver uppdateras? Om du läser igenom hela webbplatsen, är all information aktuell och går i linje med era mål? Hur ser ni ut? Matchar alla kanaler er grafiska profil? Tycker du det är svårt att få ihop helheten här får du gärna boka en rådgivning med mig så ser vi över det tillsammans.

4. Skapa en innehållsplan

Planera vilken typ av innehåll du ska producera och hur du ska distribuera det. Innehåll kan vara blogginlägg, sociala medier, e-postkampanjer eller webinar. Se till att innehållet är relevant för ert mål, värdefullt för målgruppen och att det anpassas för de kanaler ni ska satsa på.

Tänk gärna månad för månad och ha någon form av tabell med alla kanaler, era innehållsteman och sen alla aktiviteter som ska göras. Markera vad som är klart och förbered så långt fram som möjligt, åtminstone en månad framåt. Vilket program du använder här spelar ingen roll. Det kan vara Excell, Notion, OneNote eller Evernote. Nedan är en bild från min tabell i Evernote där jag planerar allt. Jag färgkoordinerar efter kanal och om det är klart eller inte. Jag har även en riktlinje på hur många inlägg/aktiviteter jag siktar på per kanal och månad.

5. Anpassa budgeten

Granska din budget och fördela resurserna till de aktiviteter som ger bäst avkastning. Det kan innebära att omfördela från mindre effektiva kanaler till de som ger mer resultat. Där har du nytta av statistiken från i våras. Har du ingen budget? Ta genast ett möte med din chef och be om en budget så du vet vad du har att jobba med. Är du egenföretagare så är det snabbt avklarat, och ja du behöver ha en budget så du har koll på höstens kostnader och vad du har att spela med.

7. Förbered kampanjer för högtider

Tänk på kommande högtider som Black Friday, Halloween, jul och nyår. Börja planera dina kampanjer i god tid för att maximera effekten och undvika stressiga sista minuten-åtgärder.

8. Skapa innehållet

Nu är det dags att börja skapa innehållet och göra en plan för när, hur och av vem. Det måste finnas tid avsatt varje vecka för att skriva, fota och sätta ihop allt. Ska någon annan bidra med delar behöver du planera in det ihop med den personen. Detta är ofta det mest kritiska steget där många tappar tempo då man planerat för dåligt. Det tar tid och måste få ta tid. Så när kan du planera in tid att, helst dagligen, skapa innehåll? Om ni inte själva hinner kanske det behövs konsulter som hjälper till. Lägg lite extra tid här och gör en realistisk plan för allt innehåll som ska skapas så det inte blir stressigt när allt ska ut. Stäm av varje vecka så tidsplanen hålls.

9. Engagera teamet

Se till att alla i teamet är involverade och med på planen. Diskutera era mål och aktiviteter tillsammans, så att alla drar åt samma håll. Kanske kan kollegor lyfta innehållet genom att kommentera, gilla och sprida budskapet även i deras egna kanaler.

10. Mät och justera

Kom ihåg att varje månad fortsätta fylla i statistik så du i slutet på året har något att analysera och jämföra med inför nästa års satsningar. Behöver du en enkel mall delade jag en i mitt förra mailutskick som du hittar här.

Känns det svårt?

Ta en dag och gå igenom steg för steg, planera och planera. Ta in kollegor, konsulter, kunniga bekanta i ditt nätverk och bolla idéer där du känner att det behövs. Saknar du någon att bolla med bokar jag gärna en tid för att se hur jag kan hjälpa dig. Det går bra att boka en eller flera tider och vill du först bara ta tio minuter och känna på om vi är en bra match går det jättebra. Här kan du läsa mer om hur jag kan hjälpa dig genom rådgivningsmöten.

Lycka till!