Från idé till färdigt inlägg – tips för en smidig innehållsplanering till sociala medier
Jag vill dela med mig av ett system jag har för att komma på innehåll till alla kanaler och sen faktiskt se till att det skapas och publiceras. För vi har väl alla varit där att vi blir taggade på att få ut innehåll för att sen tappa fokus och tyvärr hamna i läget att inget händer. Jag vill hjälpa dig att få till ett arbetssätt så denna del smidigt flyter på så företagets kanaler kontinuerligt hålls uppdaterade.
Jag kan förstå att vissa har en form av hat-kärlek till sociala medier. Det ger oss så mycket att finnas där och att använda kanalerna samtidigt som det tar oerhört med tid.
Med åren har jag skapat ett system för att kontinuerligt få ut bra innehåll som ger oss både räckvidd för varumärket och nya kunder. I min förra artikel gav jag mer övergripande tips för att sätta ihop höstens plan, Hur ska ni synas och nå ut i höst? Planera höstens aktiviteter. I denna artikel kommer jag fokusera på planeringsfasen, från att komma på vad du ska skriva om till att ha ett inlägg som är redo att publiceras. Här är det lätt att fastna och det underlättar med en strukturerad process och bra verktyg för att omvandla idéer till publicerat innehåll.
Idéfasen
1) Speca upp teman
Här handlar det om att komma på så många idéer du bara kan och fasa in dem under era innehållsteman. Alla bör har ett par teman som ramar in innehållet. Det gör det lättare för er att hålla innehållet relevant, publiken vet vad de får, du vet vilka områden du ska hålla dig inom och era teman är framtagna för att gå i linje med er strategi. Hur man tar fram dessa teman kommer det en ny artikel om snart. För nu, om du saknar innehållsteman, föreslår jag att du håller dig till dessa. De är generella men fungerar bra för alla som en grund.
Tema 1 – Om företaget
Låt följarna lära känna verksamheten, personerna och visa upp bakom kulisserna. Bjud in till konversationer och låt följarna bli en del av er. Håll det enkelt och socialt.
Tema 2 – Referenser
Sätt det ni erbjuder i ett sammanhang. Visa när produkterna/tjänsterna används. Lyft kunderna (och medarbetarna) och låt dem tycka till om det ni gör för dem. Ett perfekt sätt att visa vad ni gör utan att det blir för säljigt och tråkigt.
Tema 3 – Tips/inspiration
Visa er expertis genom att bjuda på kunskap och inspiration. Vad vill ni att andra ska förknippa er med? Håll er top of mind. Den dag de behöver det ni erbjuder ska de veta vart de ska vända sig. Sen om det är med karuseller med tips, videos eller enkla bildinlägg spelar ingen roll. En kombination kan vara smart.
Skriv upp dessa teman i kolumner i Excell/Evernote/Notion/OneNote eller vilket verktyg du helst använder. Går även bra att använda papper och penna i detta första skede. Eller varför inte använda en vägg och post-it-lappar.
2) Brainstorming
Det här kan du göra själv men det kan också underlätta att ta hjälp av fler personer och verktyg. Mitt förslag är att, om ni är ett större bolag, samla personer från både sälj, kundtjänst och ledning till detta moment. Är du ensam i din roll eller egenföretagare är ett tips att gå ihop med andra i samma situation och hjälpa varandra. Skulle ni behöva hjälp med att någon utomstående kommer och håller en workshop med hela teamet kan jag och mitt team hjälpa er. Hör av dig så berättar jag mer.
Andra verktyg som kan användas är AI-verktyg som Chat-GPT eller sökmotorer som Google, YouTube, Answer the public och SoMe-korten.
Skriv ner alla idéer som ni kommer på och placera dem under varje tema. Passar det inte riktigt in under ett tema så sätt dem i en egen grupp vid sidan av. Låt alla komma på idéer tills det tar slut. Om du gör detta med andra personer så ha gärna ett bra gäng idéer förberedda så ni kommer igång. Det kan vara lite segt i början.
Sen brukar det märkas rätt naturligt när idéerna tar slut. Då passar SoMe-korten perfekt! Det är en produkt helt framtagen för just detta. På ena sidan står det ett ämne och på andra sidan korten hittar du 5-6 idéer på hur det ämnet kan användas för att skapa innehåll i sociala medier. Dessa kommer du kunna återanvända om och om igen.
Här kan du beställa en egen kortlek >>
3) Sortera och sålla bort
När alla idéer är nerskrivna är det dags att se över allt. Gå igenom idé för idé och se till så de är under rätt tema. Se till så du förstår vad alla menar med sina idéer innan de lämnar. För sen är det dags att tacka all som deltog och kanske ge dem en liten goodiebag. Sätt dig nu och skriv ner alla tankar och idéer som denna del gett dig. Ta bort de idéer som för nu inte känns aktuella eller spara dem i en kolumn för “övrigt”.
Låt idéerna ta form i en innehållskalender
1) Välj ett digitalt verktyg
Nu är det dags att ta alla idéer och göra något konkret av dem. Med en innehållskalender får du en överblick så du har ditt innehåll hyfsat jämnt fördelat mellan era teman och du ser vad för innehåll som ska skapas framåt. Det går att skriva i ett block men nu rekommenderar jag att du gör en form av digital kalender, förslagsvis i ett verktyg som Excell/Evernote/Notion/OneNote eller vilket verktyg du helst använder. Jag använder Evernote och gör en tabell med alla teman på vänster sida och överst alla kanaler detta innehåll ska in i.
2) Fördela idéerna månad för månad och kanal för kanal
Sen börjar jag portionera ut och konkretisera idéerna månad för månad under kanske som mest ett halvår. Det är lite pyssel och jag flyttar runt, gör om och ser till så det blir en bra helhet. Är innehållet jämnt fördelat mellan alla teman? Låter det lockande att skriva om och tror jag målgruppen kommer gilla det? Den här delen måste få ta lite tid. Sitt med det på din fokustid under ett par tillfällen. Lämna det en stund och kom tillbaka. Finns det några andra saker att ta hänsyn till nu när vi plockat med tid som en faktor? Jag tänker på högtider, temadagar, kampanjer som företaget ska köra under vissa delar av året? Lägg isåfall in det också. Betalda kampanjer som ska köras i Meta, Google eller LinkedIn kan läggas i en egen kolumn till höger om allt.
3) En större innehållsstrategi
Jag har i en tidigare artikel skrivit om vikten att tänka större än sociala medier när du skapar innehåll. Det förklarar varför jag har blogg och mailutskick med i min tabell, här hittar du den: Tänk större än sociala medier och få en bättre innehållsstrategi. Det handlar om att skapa ett större innehåll först och sen dela upp det i mindre delar för sociala medier. Det större kan vara en artikel i bloggen, en video på YouTube eller ett poddavsnitt. Sen använder du mail och sociala medier för att sprida detta innehåll. Mellan varven sen fyller du ut med inlägg i sociala medier från din innehållsplan med era teman.
Så vilka idéer skulle kunna bli bra artiklar? Och hur ofta ska dessa artiklar publiceras? En per månad? Två?
Skapa fokustid för att kunna skapa innehåll
Nu har du planen klar och det är dags att få till tid för att skapa allt innehåll. Nu vill jag att du tar din kalender och tänker ut när du är som mest kreativ och har bäst luckor för att få jobba i fred. Jag kallar det fokustid eller deep work. Det bästa är om du har en och samma tid varje dag så du får in det som en rutin. Själv kör jag kl 06.30 till kl 09.30. Då är jag på kontoret, innan alla andra, och gör det som är viktigast för att nå mina mål. För mig innebär det bland annat att skapa innehåll så mina kanaler uppdateras vilket i nästa steg ger försäljning och att varumärket fortsätter att byggas. Så vill jag sälja behöver jag börja med att skapa innehåll.
När hittar du din tid? Min erfarenhet är att ju oftare du har denna tid så är sannolikheten större att den blir av. Och inte för långa stunder. En hel dag orkar du inte skapa bra innehåll och du kommer troligen bli störd av andra. Hitta heller en tid oftare som är lite kortare så det blir mer intensivt. Och stänga av alla distraktioner. Planera i förväg vad du ska göra och sätt dig när du har din fokustid och bara “gör”.
Schemalägg och publicera
När du har innehållet klart är det dags att schemalägga det. Schemalägg artiklar i bloggen, mailutskick och alla inlägg i sociala medier. Här använder jag verktyget Later, finns i desktop och som app i mobilen. Du kan sätta att inläggen automatiskt ska gå ut. Jag själv föredrar att få en notis när det är dags att publicera och sen se över innehållet en sista gång innan jag lägger ut. På så vis blir detta som ett sista filter för att se så allt är ok att lägga ut den dagen, allt är rättstavat och jag är med om någon kommer kommentera inlägget efter det publicerats.
Jag hoppas du känner att du fått med dig många bra tips för att underlätta din innehållsplanering. Det kräver struktur och att du hittar ett sätt som passar för dig. Hör av dig om du behöver någon att bolla dina tankar och idéer med eller en utomstående part som kommer och håller en workshop med er.