Ta del av min rutin för att skapa inlägg – från idé till publicering
Idag tänkte jag dela med mig av min rutin för hur jag rent praktiskt skapar innehåll till mina verksamheters sociala medier. Jag får ofta frågan hur jag hinner med och det kräver en bra plan och rutin. Faller jag ur den märks det direkt. Sen har vi det eviga innehållsskapandet, att ständigt komma på saker att skriva om. Jag har även där en del knep. Så här kommer en glimt av min rutin för hur jag kontinuerligt håller våra kanaler uppdaterade.
1) Bilder
Jag fotar alltid, även om jag inte har en plan att lägga ut något just då så fotar jag ifall att. Bilder kan man aldrig få för många av, mitt minne i telefonen håller kanske inte helt med 😉 Men det gäller att ständigt fylla på bildbanken. Används de inte nu så kanske senare. Bilder på mig, kollegorna, lokalen, produkter och sådant som händer i vardagen går alltid åt. Ett par gånger i veckan synkar jag upp de bästa bilderna till Lightroom. Lightroom finns som både app och program till datorn så genom att lägga dem där kommer jag åt dem via båda enheterna. I Lightroom beskär jag bilderna och ordnar till ljuset och färgerna genom att lägga på mitt filter som jag skapat där. Har man ställt in en bild kan man spara de inställningarna och kopiera dem till fler bilder sen. Så har jag 20 bilder fotade vid samma tillfälle ställer jag in en och sen kopierar över inställningarna till resterande. Då går det snabbt och smidigt.
När bilderna är redo ligger de där sorterade i mappar. De jag vet att jag vill använda till sociala medier delar jag från Lightroom till appen Later där de ligger tills jag vill använda dem. Genom Later kan du schemalägga inlägg till alla kanaler, som Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok mfl. Vill du prova Later i 14 dgr utan kostnad kan du göra det här.
Sen har jag en synk mellan mobilen och datorn så alla bilder hamnar även där vilket gör att jag skulle kunna rensa bort dem i mobilen om jag vill.
2) Samla innehållsidéer
Jag har 2-4 teman på innehåll som jag håller mig till för varje konto. På så vis blir det lättare att skapa nytt och jag håller en röd tråd. Genom att ha dessa teman nedskrivna så jag kommer åt dem via både mobilen och datorn kan jag fylla på så fort jag får en idé. Jag använder Evernote för detta. I Evernote har jag all min planering för mina företag och även familjelivet. Sitter jag i bilen kan jag tala in anteckningar, det tycker jag är oerhört smidigt. Sen kan jag ha innehållsdagar då jag enbart fokuserar på att skapa innehåll. Men teman är viktigt så du vet att du får fram det du vill och att det blir bra inlägg för följarna.
Sen återanvänder jag ibland gamla inlägg som jag förnyar. Då väljer jag främst de som uppskattades lite extra.
3) Planera och schemalägga
En gång i veckan planerar jag vad jag ska lägga ut den kommande veckan. Då kollar jag på mina listor i Evernote, väljer det som kommer lättast till mig. Jag väljer sen en bild av de jag tidigare fotat och schemalägger inlägget i Later. Jag skriver sällan hela inlägget klart. Jag trivs bäst med att göra det när det ska läggas ut. Så jag skriver bara ner ett par tankar till mig själv så jag ska komma ihåg. Passar inte ngn av de bilder jag har planerar jag in att fota dem. Ofta samlar jag ett par olika bilder jag behöver och tar en dag där jag ser till att ta dessa. Så här jobbar jag till det vanliga och mer planerade flödet för Instagram + Reels och LinkedIn. När det gäller Instagram Stories så tar jag foton där och då och lägger ut direkt. De går inte via Lightroom eller Later utan de får vara mer ofixade och in the moment.
När det gäller Instagram kan jag med hjälp av Later se hur mitt flöde kommer bli framåt med alla de inlägg jag schemalagt. Då kan jag enkelt möblera om ifall jag inte tycker flödet blir tillräckligt bra.
Behöver jag bilder som består av text på med grafiska plattor så skapar jag dem i Canva och för över dem till Later. Exempelvis om jag gör en karusell med ett tips och vill få med text och grafik på bilderna.
4) Publicera
När det är dags att publicera kommer det en pling i mobilen från Later. Jag kan välja att autopublicera men då jag skriver inlägget klart i detta skede så får jag en pling, öppnar och skriver och lägger sedan ut. Sen börjar det om igen
Hur gör du? Berätta gärna hur du jobbar. Är det något i det jag beskriver ovan som du skulle vilja lära dig mer om i ett annat utskick? Berätta gärna
Tycker du det är svårt att komma på idéer vad du ska skriva om?
Jag vet att många tycker detta är en ständig kamp. Så jag har samlat alla mina idéer kring vad du kan skriva om i en enda produkt. Över 200 idéer för dig som sköter ett företags kanaler och ständigt behöver fylla på med innehåll. Jag ger även tips på vilket sätt idéerna kan implementeras och i vilken kanal de passar bäst. Den här produkten är lite hemlig ännu Just nu är den på tryckeriet och du, som prenumererar här, kommer bli först med att veta när den släpps Längtar såå efter att få visa dig den!