Skip to main content

Vilken start på semestern – en tripp till Dalarö och Sthlm

Nu är vi där, dit vi längtar typ hela våren och med alla planera på allt som ska göras… de första två veckorna försvann snabbt. Vi började med en vecka iväg där vi kombinerade Dalarö och Sthlm. Vi tog det extremt lugnt i en miljö som var som balsam för själen. Önskar vi hade bokat längre ute på Dalarö. Hela familjen kopplade verkligen av, även killarna. Det blev fyra nätter där, i ett hus vi hyrde via Airbnb. Sen begav vi oss in till stan och bodde mer centralt och visade killarna Sthlm centrum. Vi konstaterade snabbt att skärgården var mer för oss. Men ändå härligt att få hänga i Sthlm under fina sommardagar, det är ju väldigt vackert.

Här är gästhuset vi hyrde på Dalarö. Det låg bredvid huvudbyggnaden men ändå helt avskilt så vi såg inte det stora huset. Och de verkade inte vara hemma under de dagar vi var där.

Fräscht och fint med en galet härlig utsikt över havet.

Uppe till höger låg deras hus, med pool och enorm uteplats 😉

Nedan är utsikten vi njöt av och gick man en stig ner mot vattnet fanns där både klippor och en privat brygga som vi fick låna.

Där finns ett bageri några minuter från huset, där köpte vi frallor på morgonen och fikade någon gång.

I fiskebutiken fanns många godsaker. En av kvällarna lyxade vi loss med lax, olika röror, paj mm. Killarna fick pizza från pizzerian bredvid istället, de var väldigt nöjda med det 😉

Alla hus är som plockade ur Madicken och Pippi, så vackert. Vi promenerade runt lite varje dag. Många små gränder och gångar.

Ovan är solnedgången och nedan vad vi vaknade upp till från sovrummet.

Restaurangen i det gamla Tullhuset hade väldigt god mat och som på nästan alla ställen, en härlig utsikt mot havet. Jag åt göshamburgare 🙂

Det var väldigt få turister på ön vilket förvånade mig, det var ju ändå första veckan i juli. Men det var hur lugnt som helst och mest lokala boende som glatt hälsade.

Minigolf och glass blev det så klart…

Sista dagen tog vi en båt till Sandhamn. Jag var lite orolig för att bli sjösjuk, blir det väldigt lätt, men det var inga problem alls. Och lika vackert där, vart vi än gick. Vi har inte sett serien Morden i Sandhamn men efter vi varit där så har vi nu plöjt fem säsonger av totalt nio. Perfekt serie för lata sommardagar. Även Malte tycker den är spännande och kul när han känner igen husen och platserna.

Det blev en lunch i hamnen och sen en promenad runt på ön. Även här ligger husen tätt och det är många smala gångar.

Tyvärr hände det sen något riktigt tråkigt. Ett hus började brinna, vi var nästan precis bredvid. Det fyllde hela hamnen med rök och det blev ett rejält pådrag med ambulanshelikopter, polishelikopter, kustbevakning, sjöräddningssällskapet mm. Lokala boenden sprang för att hjälpa till men huset gick inte att rädda. Tre personer fick åka helikopter till sjukhus… vi verkligen stank rök och det blev kanske inte helt som vi tänkt. Men det viktiga var ju att ingen blev allvarligt skadad. Huset brann ner helt och de fokuserade sen på att elden inte skulle spridas.

Militären var där också och killarna fick gå ner i deras båt och kika, det var poppis.

Till slut kom vi med en båt tillbaka till Stavsnäs och sen åkte vi in till Elite hotell Marina i Sthlm.

Där startade vi fredagen med en god hotellfrukost och sen tog vi båten in till Nybroplan och kollade in alla “måsten” så killarna fick uppleva vår huvudstad.

Hotellet ligger ju väldigt nice så även här fick vi njuta av mycket hav. På andra sidan ligger Djurgården, dit åkte vi sista dagen och besökte bland annat Vasamuseet. Leo blev vår guide och berättade om allt 😉 Han har läst om det i skolan.

Sen var vi redo att bege oss hem till Växjö igen och påbörja semestern hemma. Tack Dalarö och Sthlm för en härlig start på semestern.